პროექტი
თემა- ეს საოცარი რიცხვები
აქტუალობა - მოსწავლეები
დაუახლოვდებიან მათემატიკის სამყაროს გაიადვილებენ რიცხვებთან ურთიერთობას შეეჩვევიან
დამოუკიდებელ კვლევას,ისწავლიან სწორი დასკვნების გამოტანას.
მიზანი
- გამოიკვლიონ
5-ით და 6-ით დაბოლოებული რიცხვების კვადრატები , აღმოაჩინონ მათი გამოთვლის მარტივი
ხერხი და ეს ხერხი გამოიყენონ საჭირო გამოთვლებში.
პროექტი პასუხობს ესგ 11.1 11.2
11.3 11.9 მოთხოვნებს .
ასაკი -მე 11 კლასი.
ხანგრძლივობა 2 გაკვეთილი
შედეგი ახარისხების მარტივი მეთოდის გამოგონება
.
პროექტის მსვლელობა 1 კლასს
ვყოფ 2 ჯგუფად 1 ჯგუფი იკვლევს 5-ით დაბოლოებულირიცხვების
კვადრატებს მეორე - 6-ითდაბოლოებული რიცხვებისას და გამოაქვს დასკვნა
კვლევის ბოლოს ორივე ჯგუფი წარმოადგენს პრეზენტაციას მეორე გაკვეთილზე ერთად
ვახდენთ გამოტანილი დასკვნის დამტკიცებას მათემატიკური ინდუქციისგამოყენებით
შეფასების რუბიკა - დ- დაბალი არ ერთვება მუშაობაში, არ გამოთქვამს
თავის მოსაზრეაბას.
ც- საშუალო. ერთვება
მუშაობაში გარკვეულწილად თავის აზრებს გამოთქვმს.
ბ - კარგი ჩართულია მუშაობაში იკვლევს რიცხვების გამრავლებას,
აანალიძებს მიღებულ შედეგებს.
ა - საუკეთესო
_წარმართავს მუშაობას ნათლად იაზრებს კვლევის მიზანს, ალაგებს კვლევის შედეგებს, გამოქავს
დასკვნა,
პრეზენტაცია
-ს.საკმაოდ ადვილია 5-ით დაბოლოებული რიცხვების კვადრატების გამოცნობა.
15x15=1x2x100+25=225
25x25=2x3x100+25=625
35x35=3x4x100+25=1225
45x45=4x5x100+25=2025
ე.ი პირველი რიცხვია ასახარისხებელი ,რიცხვის პირველი ციფრის ნამრაvლი მის
მომდევნო ციფრზე დაბოლოვდება 25-ით მაგ:75 არის 7-ისა და 8-ის ნამრავლს მივუწეროთ 25,ესეიგი 75x75=5625
მას შემდეგ რაც მასწავლებელმა ეს ახარისხება გვასწავლა დავინტერესდი როგორ
შეიძლებოდა 6-ით დაბოლოებულიricxvebis კვადრატების მარტივი ხერხით გამოცნობა და დავიწყე ამაზე მუშაობა.16x16=256 ე.ი 1x2 იქნება პირველი ციფრი, მეორე 2-ისა და 3-ის ჯამი და ბოლო ციფრი რა თქმა უნდა 6.
26x26-ში პირველი ციფრი უნდა იყოს 2x3 ,მეორე ციფრი 3+4 და ბოლო 6. ესეიგი
26x26=676 მაშასადამე
36x36=3x4x100+(4+5)x10+6=1296
46x46=4x5x100+(5+6)x10+6=2116
66x66=6x7x100+(7+8)x10+6=4356
76x76=7x8x100+(8+9)x10+6=5776
86x86=8x9x100+(9+10)x10+6=7396
96x96=9x10x100+(10+11)x10+6=9216
106x106=10x11x100+(11+12)x10+6=11236
116x116=11x12x100+(12+13)x10+6=13456
Aamrigad, 6_iT
daboloebuli yoveli ricxvis kvadratis povna SesaZlebelia Semdegi formuliT, (10n+6)2 = n(n+1)*100+ (n +1+n+ 2)* 10+6 AM FAam formulis
samarTlianoba davamtkicoT maTematikuri induqciis principiT.
SevamowmoT n=1-Tvis
(10*1+6)2 = 1(1+1)*100+(1+1+1+2)*10+6
162=256
davuSvaT, rom formula WeSmaritia n= k-Tvis
(10k+6)2 = k (k+1)*100+(k+1+k+2)*10+6
davasabuToT misi WeSmariteba n=k+1 _Tvis.
(10(k+1)2 +6)2= (10k+10+6)2 = ((10k+6)+10)2= (10k+6)2+20(10k+6)+100=k(k+1)*100+(k+1+k+2)10+6+20(10k+6)+100=k (k+1)100+ (2k+3
)10+200k+120+100+6=k(k+1)*100+(2k+3)*10+200(k+1)+20+6=100(k+1)(k+2)+10(2k+3+2)+6=(k+1)(k+2)*100+(k+2+k+3)*100+6
ასე გრძელდება სამნიშნა და ოთხნიშნა რიცხვების შემთხვევაშიც.
SevamowmoT n=1-Tvis
(10*1+6)2 = 1(1+1)*100+(1+1+1+2)*10+6
162=256
davuSvaT, rom formula WeSmaritia n= k-Tvis
(10k+6)2 = k (k+1)*100+(k+1+k+2)*10+6
davasabuToT misi WeSmariteba n=k+1 _Tvis.
(10(k+1)2 +6)2= (10k+10+6)2 = ((10k+6)+10)2= (10k+6)2+20(10k+6)+100=k(k+1)*100+(k+1+k+2)10+6+20(10k+6)+100=k (k+1)100+ (2k+3
)10+200k+120+100+6=k(k+1)*100+(2k+3)*10+200(k+1)+20+6=100(k+1)(k+2)+10(2k+3+2)+6=(k+1)(k+2)*100+(k+2+k+3)*100+6
ასე გრძელდება სამნიშნა და ოთხნიშნა რიცხვების შემთხვევაშიც.
ე.ი.დებულება:ნებისმიერი 6-ით
დაბოლოვებული, რიცხვის კვადრაtი ტოლია რიცხვისა რომლის პირველი ციფრი არის
ასახარისხებელი რიცხვის პირველი ციფრის ნამრავლი მის მომდევნო რიცხვზე მეორე
ციფრი არის ახრსხებელი რიცხვის პიველი ციფრის ორი მომდევნო ციფრთა ჯამი და ბოლო
ციფრი არის 6.
ასეთია ჩემი ერთი შეხედვით პრიმიტიული აღმოჩენა თუმცა
ძალიან
საინტერესო,მარტივი და
საჭირო იმისათვის, რომ ადვილად გავიგოთ
რიცხვის
კვადრატები და რიცხვებმა
სხვა დატვირთვა მიიღონ,სხვანაირად აღვიქვათ ისინი და
გახდნენ ჩვენი cხოვრების
სულ პატარა ნაწილები.
უკვე ვიცი, რომ 4-ით დაბოლოებული რიცხვის კენტი ხარისხი
4-ით
ბოლოვდება, ლუწი ხარისხი
კი 6-ით.ახლა მინდა მუშაობა დავიწყო ასეთი რიცხვების xarisxebis
გამოსათვლელი მარტივი ხერხის ძიებაზე.იმედი მაქვს მიvaკვლევ.
წარმატება მისურვეთ :))
პროექტის ხელმძღვანელი ცირა ბუხრიკიძე
პროექტის ვებ გვერდი:
No comments:
Post a Comment